Skip to main content
Przepotwarzanie

PRZEPOTWARZANIE

19 listopada 2021 – 3 kwietnia 2022

o wystawie

PRZEPOTWARZANIE to podstępny proces. To gra bez reguł, w której uczestniczymy wszyscy w podwójnej roli – przepotwarzanych i przepotwarzających. Patrząc na twarze, świadomie lub nie, interpretujemy je, a tym samym deformujemy. Czyniąc to, tworzymy... KARYKATURY. Zjawisko przepotwarzania pozostaje niewyczerpanym źródłem pytań. Prezentowana wystawa może je powieli, może skomplikuje, a na niektóre może udzieli (p)odpowiedzi. Historia twarzy jest bowiem wielowątkowa. Swoje miejsce w niej znajdują: portrety/autoportrety, karykatury/autokarykatury, twarze nie-twarze, twarze-hybrydy, twarze-metafory, abstrakcyjne typy, sztucznie wypreparowane fizjonomie i wizerunki zindywidualizowane, twarze ludzi znanych, twarze uwiecznione raz jeden, przypadkiem i te przepotwarzane po wielokroć, twarze w tłumie – do złudzenia podobne – i te wyróżniające się, samotne, twarze zastygłe w grymasie i strojące miny... Teatr twarzy to teatr magiczny. Kto jest ciekaw twarzy – wielu i różnych, prawdziwych i zmyślonych – niech wejdzie!

twórcy wystawy

kuratorka: Karolina Prymlewicz
projekt graficzny katalogu i plakatu wystawy: Tomasz Rupociński, Labografia


  • Witold Mysyrowicz Karykatura Lecha Wałęsy

    Witold Mysyrowicz
    Karykatura Lecha Wałęsy, lata 90. XX w., kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Witold Mysyrowicz, Balcerowicz święta krowa [karykatura Leszka Balcerowicza], 2002, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

    Witold Mysyrowicz
    Balcerowicz święta krowa [karykatura Leszka Balcerowicza], 2002, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Roman Cieślewicz, Autokarykatura, przed 1973

    Roman Cieślewicz
    Autokarykatura, przed 1973, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Waldemar Świerzy, Marilyn Monroe

    Waldemar Świerzy
    Marilyn Monroe, ok. 1995, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Edmund Mańczak, Karykatura Krystyny Jandy, 1984

    Edmund Mańczak
    Karykatura Krystyny Jandy, 1984, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Edmund Mańczak, Karykatura Kaliny Jędrusik,

    Edmund Mańczak
    Karykatura Kaliny Jędrusik, 1982, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Edmund Mańczak, Karykatura Wojciecha Jaruzelskiego, 1984

    Edmund Mańczak
    Karykatura Wojciecha Jaruzelskiego, 1984, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Zbigniew Kiulin, Autokarykatura,

    Zbigniew Kiulin
    Autokarykatura, bez daty, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Stefan Brzozowski, Mona Lisa zabezpieczona przed porywaczami,

    Stefan Brzozowski
    Mona Lisa zabezpieczona przed porywaczami, bez daty, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Jacek Rupiński, Okularnik

    Jacek Rupiński
    Okularnik, ok. 1975, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Stanisław Gratkowski ps. Ibis, karykatura Zbigniewa Cybulskiego

    Stanisław Gratkowski ps. Ibis
    Karykatura Zbigniewa Cybulskiego, bez daty, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Eryk Lipiński, Karykatura Galla Anonima,

    Eryk Lipiński
    Karykatura Galla Anonima, lata 80. XX w., kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Wacław Kondek, Z cyklu „Portrety”,

    Wacław Kondek
    Z cyklu „Portrety”, 1965, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Wacław Kondek, Z cyklu „Portrety”,

    Wacław Kondek
    Z cyklu „Portrety”, 1965, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Wacław Kondek, Z cyklu „Pandemonium”, 1973,

    Wacław Kondek
    Z cyklu „Pandemonium”, 1973, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Wacław Kondek, Z cyklu „Pandemonium”, 1973

    Wacław Kondek
    Z cyklu „Pandemonium”, 1973, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Lech Frąckowiak, karykatura Fryderyka Chopina, 2009,

    Lech Frąckowiak
    Karykatura Fryderyka Chopina, 2009, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Ireneusz Parzyszek, bez tytułu,

    Ireneusz Parzyszek
    bez tytułu, lata 90. XX w., kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego

  • Zygmunt Januszewski, bez tytułu, 1982

    Zygmunt Januszewski
    bez tytułu, 1982, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego


    Ekspozycja

    • Przepotwarzanie ekspozycja
    • Przepotwarzanie ekspozycja
    • Przepotwarzanie ekspozycja
    • Przepotwarzanie ekspozycja
    • Przepotwarzanie ekspozycja
    • Przepotwarzanie ekspozycja
    • Przepotwarzanie ekspozycja
    • Przepotwarzanie ekspozycja
    • Przepotwarzanie ekspozycja
    • Przepotwarzanie ekspozycja
    • Przepotwarzanie ekspozycja

    fot. Ireneusz Sobieszczuk


    Przepotwarzanie katalog

    Twarz od wieków jest obiektem fascynacji artystów, naukowców i myślicieli. Może wyrażać niezliczone emocje i to w jej wyrazie odnajdujemy mnóstwo znaczeń. Sposób uchwycenia oraz ukazania charakterystycznych cech danej osoby, szczególnie w przypadku karykatury portretowej, otwiera pole do wielu interpretacji związanych zarówno z jej bohaterem, jak i z intencjami artysty. Problematyka interpretowania, przedstawiania i deformowania twarzy pojawia się w proponowanym przez Karolinę Prymlewicz tytułowym pojęciu przepotwarzania. W zamieszczonym w książce eseju analizuje złożoność historii postrzegania twarzy i jej portretowania. Rozważa, czym jest przepotwarzanie i jaki jest jego cel. Autorka opisuje sposób, w jaki interpretujemy twarze innych ludzi. W książce znajduje się również tekst Elżbiety Laskowskiej relacjonujący w krótkim zarysie kształtowanie się definicji terminu karykatura.

    Tekstom w Przepotwarzaniu towarzyszy bogaty zbiór reprodukcji m.in. autoportretów Josepha Ducreux, rzeźb Franza Xavera Messerschmidta, fotografii Tomasza Machcińskiego oraz dzieł najwybitniejszych twórców karykatury portretowej z kolekcji Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego, takich jak m.in. Andrzej Stopka, Edmund Mańczak, Edward Ałaszewski, Edward Głowacki, Eryk Lipiński i Izabella Kulczyńska.

    redakcja i fotoedycja: Karolina Prymlewicz
    projekt graficzny: Tomasz Rupociński, Labografia
    ISBN: 978-83-87994-44-0
    oprawa: twarda
    liczba stron: 112
    wydawca: Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
    miejsce i rok wydania: Warszawa 2021
    nakład: 400 egz.
    cena: 79 PLN